En trafikansvarig är en person som tar fullt ansvar och har koll på alla lagar och regler inom transportsektorn. Det är ett måste att ha en trafikansvarig för att få bedriva yrkestrafik. Så ska du starta upp ett åkeri eller ett bussbolag, så är det ett måste att ha en trafikansvarig samt att du även behöver ha ett yrkestrafiktillstånd.
Du som ska transportera något, gods eller människor, samt tar betalt för det så är det ett måste att du har ett företag med ett trafiktillstånd. För att få detta tillstånd så ska en fysisk person i din organisation, eller en trafikkonsult vara trafikansvarig. För att bli det så måste personen godkännas av Transportstyrelsen och det sker efter att personen har genomfört godkända prov hos Trafikverket.
Använd en trafikansvarig konsult
För att göra det enklare för dig med en trafikansvarig, så kan du välja att använda dig av en trafikansvarig konsult. Det för att själv slippa ta detta prov. En bra konsult, det kan du hitta på till yrkestrafiktillstånd.se. Där kan du följa deras process:
- Ta kontakt och be om en konsult - de ser över behovet och erbjuder lösning
- Avtal skrivs
- Du slutför ansökan hos Transportstyrelsen och uppger konsulten som trafikansvarig
- Du har sedan ett kontinuerligt samarbete med din konsult
Detta går oftast bra mycket snabbare än om du själv ska ta alla de prov som krävs. Så vill du komma igång snabbt med din verksamhet så är det att rekommendera att du anlitar en konsult som kan vara den som är ansvarig.